GLORIOUS GOUNOD:
Een muziekproject met bijzondere ingrediënten…
Charles Gounod is 200 jaar geleden geboren en 125 jaar geleden gestorven. Alle reden dus voor een Gounod-feestje: ‘Glorious Gounod!’
De meeste mensen die Gounod kennen komen niet veel verder dan het ‘Ave Maria’ of de opera ‘Faust’. Maar er is bij deze op en top Franse componist nog veel meer schoons te ontdekken. Daartoe heeft de stichting Ludens een koor van formaat opgericht o.l.v. Frans Bullens om dit project mede gestalte te geven. Een groot deel van deze koorleden komt uit Dongen, Oosterhout en omgeving en is speciaal voor deze gelegenheid uit de kerkkoren en kapellen gerekruteerd. Hun belangrijkste taak: het vertolken van de mooiste koormuziek die Gounod heeft geschreven.
De vraag is dan natuurlijk: wát is de mooiste koormuziek van deze componist? Ongetwijfeld zijn ‘Messe Solemnelle en l’honneur de St. Cécile’. In deze mis, die hij schreef op zijn 37ste jaar, komt alles wat Gounod beheerste zo’n beetje bij elkaar: de opera, liefde voor de oude kerkmuziek, mooie melodieën, transparant, gloedvol, pathos en sentiment. Uit deze grote miscompositie zullen de delen Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei en Domine salvum fac worden gezongen.
Ter begeleiding had Gounod zeker niet het orgel in gedachte. Dat doet wel mee, maar voor deze plechtige en grote mis had Gounod het grote symfonieorkest in gedachten en drie vocale solisten. Nu zijn die solisten nog wel te vinden, maar het symfonieorkest was natuurlijk voor de Stichting Ludens een brug te ver.
Vandaar dat dirigent Frans Bullens de partituur eens onder handen heeft genomen en de orkestbegeleiding van deze mis heeft herschreven voor een kleine maar niet minder fijne bezetting van viool, cello, harp, harmonium en piano! Hij heeft daarbij het voorbeeld gevolgd van Cesar Franck die in die zelfde tijd een mis componeerde voor koor en groot orkest. Helaas vond toen zijn uitgever het onverkoopbaar en was Franck genoodzaakt de partituur te herschrijven voor eenzelfde bezetting als die we in ons concert kunnen horen.
Hoe fraai dát allemaal bij elkaar klinkt kunt u zondag 28 oktober horen. Naast delen uit deze beroemde en werkelijk schitterende mis zijn er natuurlijk nog meer hoogtepunten. Zo kunt u ook luisteren naar het ontstaan van Gounod’s wereldberoemde ‘Ave Maria’, dat helemaal niet als ‘Ave Maria’ ter wereld kwam. Of naar de beroemde mars geschreven voor paus Pius IX, dat later het volkslied van het Vaticaan werd. Of de intro-muziek van Hitchcock’s oude zwart-wit-televisiefilmpjes (ook van Gounod!). Of de prachtige hoornmelodie die bijna verloren was geraakt…
Dit allemaal en natuurlijk nóg meer, op zondagmiddag 28 oktober in de basiliek van St. Jan te Oosterhout. Naast het grote projectkoor treden nog allerlei vocale en instrumentale solisten voor het voetlicht.