Marktconcert op Van der Aa-orgel Oosteind

Oosterhout kende in de negentiende eeuw een eigen orgelbouwbedrijf, de gebroeders Van der Aa. Zij onderhielden en restaureerden vele orgels in de omgeving, maar bouwden ook twee nieuwe orgels. Slechts één van deze orgels is nog in speelbare staat en staat in de Oosteindse kerk. Het heeft een schitterende orgelkas en klinkt in de mooie akoestiek van de kerk zeer fraai. Reden voor Ludens om in het kermisweekend weer eens uit te wijken naar Oosteind.

Het concert wordt verzorgd door muzikaal adviseur en muzikale duizendpoot Frans Bullens met medewerking van Petra Schoonenboom op hobo. Zij brengen een afwisselend programma met licht-klassieke muziek voor hobo en orgel, maar ook voor het Van der Aa-orgel alleen.

Op het programma onder meer het tweede deel uit de negende symfonie ‘Uit de nieuwe wereld’ van Antonín Dvořák voor alt-hobo. Ook voor althobo is het symfonische gedicht De Zwaan van Tuonela van Jean Sibelius.
Verder komen het prachtige hoboconcert van Domenico Cimarosa en de Canzona van Johann Sebastian Bach voorbij, evenals een vrolijke Mars van Giacomo Meyerbeer.

Alle reden dus om op de fiets een tochtje te maken naar Oosteind, lekker weg van het kermisgeweld en met prettige muziek rondom het Van der Aa-orgel.

Van harte aanbevolen dit zevende Marktconcert!