Stadsorganist Jan Willems laat orgelhemel horen

Het negende Marktconcert op zaterdagmiddag 31 augustus a.s. wordt verzorgd door onze stadsorganist Jan Willems met medewerking van sopraan Ilse van Wuijckhuijse. Als bewaker van het Oosterhoutse orgelpatrimonium heeft onze stadsorganist de zorg voor vele mooie orgels, maar als je hem vraagt welk orgel hij in de hemel hoopt tegen te komen dan is dat vermoedelijk toch het Maarschalkerweerdorgel uit de Basiliek.

Op dit orgel zal hij komende zaterdag een programma laten horen met als titel “In Paradisum”. Het is een eerbetoon aan zijn veel te jong overleden orgelvriend Gert-Jan Schalkoord, die ook in de Marktconcertserie regelmatig te horen was én groot fan was van het Maarschalkerweerdorgel. Diens zus, de kunstenares Arjan Kerkhof, maakte een prachtig mozaïek met de verbeelding van het “In Paradisum”: dit kunstwerk zal ook te bezichtigen zijn tijdens het concert.

Ilse zingt het bekende In Paradisum uit het Requiem van Fauré en enkele andere ‘hemels’ klinkende composities. Naast een paar ernstige orgelwerken en een prachtig werk voor orgel en zang van de Oosterhoutse componist Wout Kalkman, klinkt ook vrolijke muziek van Engelse bodem. Geheel in de stijl van Gert-Jan mag een mooie koraalbewerking van Feike Asma (Komt als kinderen van het Licht) niet ontbreken. Van harte aanbevolen dit negende Marktconcert!